در مورد برندها حتما گفتگوها و بحث‌های زیادی شنیده‌اید. در بین عکاسان وفاداری و تعصب نسبت یک برند خاص زیاد دیده می‌شود و حتما بارها بحث‌های طولانی و مشاجرات زیادی در مورد بهتر و بدتر بودن فلان برند شنیده‌اید. در فروم هم حتما چنین چیزهایی را زیاد شاهد بوده‌اید. چنین بحث‌هایی را اگر دوست دارید، بخوانید، ولی زیاد جدی نگیرید. در روزگار طراحی به کمک کامپیوتر، واقعا اختلاف زیادی بین برندهای مطرح از لحاظ ارگونومی بدنه، مشخصات و کیفیت اپتیکی وجود ندارد. چیزی که شما نیاز دارید، دوربینی است که در دستان شما خوش بنشیند و سپس در همان سیستم و برند، دنبال چیزی که واقعا مورد نیاز شماست بگردید.

اسم و رسم دهان پرکن Leica، Contax/Ziess  یا Hasselblad  و مانند اینها را فراموش نمایید. اگر محصولات این شرکتها برای شما مناسب است و توانایی مالی خریدشان را دارید، خوب بخرید. ولی اگر فقط توانایی خرید مدلی خوب از یک برند دیگر را دارید، یک لحظه هم اینگونه فکر نکنید که پرستیژ یک برند است که از شما یک عکاس خوب می‌سازد، بلکه چیزی که عکسهای شما را متفاوت و جذاب خواهد کرد، تکنیک برتر و خلاقیت خاص شما خواهد بود. این چیزی است که در عکاسی مطرح است: تجهیزات فقط وسیله‌ای برای رسیدن به انتهای کار است، نه انتهای کار.

مسلما تجهیزات خوب به سرعت بخشیدن و راحتی روند عکاسی کمک می‌کند و هر کسی ترجیح می‌دهد از دوربینی در بالاترین رده تولیدات یک شرکت استفاده نماید، اما در بیشتر اوقات این احساس نیازی کاذب است که بیشتر با زرق و برق تبلیغات ایجاد شده ، تا اینکه بر آمده از نیاز واقعی و مبتنی بر مشخصات واقعی مورد نیاز باشد. حتما همه شما مواجه با این مساله هستید که از بسیاری از تواناییهای دوربینی که اکنون در اختیار دارید حتی یک بار هم استفاده عملی نکرده‌اید.

وقتی شما یک بدنه دوربین جدید می‌خرید، باید تمام سیستمها را بر اساس سازگاری با آن انتخاب نمایید و وقتی در طول زمان به آن وسایل و برند خو می‌گیرید، طبیعی است که به عنوان یک عادت و خاطره خوش، همیشه از آن برند و مدل و تجهیزات، در مقابل هر چیز دیگری که بخواهد آنها را نفی یا تضعیف نماید دفاع می کنید. شما این دوربین را خریده‌اید و برای نوع نیاز شما، یک خرید خوب بوده‌ است. چیزهایی که دیگران می‌گویند مهم نیست و نباید نظر شما را در مورد انتخاب خودتان عوض نماید، ولی در عین حال نباید این احساس رضایت و عادت، سد راه واقعیت بینی شما و نفی دیگران شود.

در نظر بگیرید که سایر برندهای عمده نیز در بین تولیدات خود دارای محصولاتی عالی هستند و اینکه تنها شما با یک یا دو برند مرتبط به هم، آشنایی کافی دارید. اینطور فکر نمایید که دوربین و لنز تنها ابزاری در دست شما هستند و شمایید که تصویر را می گیرید و عکس را ایجاد می کنید و این تفکر قدیمی را فراموش نمایید که این لنز است که تصویر را می‌سازد. این لنز نیست که منظره را می‌بیند و عکس را ترکیب بندی می‌کند، بلکه شمایید آن کسی که لنز را برای هدف و پرسپکتیو مورد نظر انتخاب می نمایید. بنابر این باور کنید اگر فکر نیکون یا کانن را فراموش نمایید، بهتر می توانید به نحوه استفاده بهتر از ابزاری که در دست دارید فکر نمایید، بجای اینکه به خود ابزار فکر کنید.

فرقی نمی‌کند که از چه نوع دوربین یا فرمتی استفاده می کنید، به هر حال به یک سری تجهیزات زیربنایی نیاز دارید. پس سعی نمایید پیش از هر اقدامی با تجهیزات مختلف از لحاظ فنی و کاربردی آشنایی بیشتری پیدا نمایید. برای منظور خاصی که می خواهید عکس بگیرید، به خریدی مناسب فکر نمایید. یک دوربین کامپکت یا SLR-like  بدرد کار حرفه‌ای نمی‌خورد، و نیز یک SLR  برای یک مبتدی که از سطح عکسهای خانوادگی و عکسهای یادگاری بالاتر نمی رود به هیچ وجه مناسب نیست. در نظر گرفتن هدف و منظور و آینده نگری در انتخاب بسیار مهم است.